Marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę w promowaniu firm – niezależnie od ich wielkości i zasięgu działania. Nawet lokalne przedsiębiorstwa, które kierują swoją ofertę do klienta detalicznego z okolicy, dbają obecnie o widoczność swojej strony internetowej w wyszukiwarkach. Działania, które zmierzają do poprawienia pozycji strony www w Google nazywa się pozycjonowaniem. Jakie korzyści może przynieść firmie pozycjonowanie strony www i od czego zależy cena tej usługi?

Pozycjonowanie, czyli jak trafić do świadomości klienta docelowego

Problemem tradycyjnych form reklamy, jak np. billboardy lub ulotki, jest trudność w targetowaniu, czyli precyzyjnym docieraniu do najważniejszych dla firmy grup docelowych. O ile taka reklama może sprawdzać się w branży FMCG, o tyle już dla bardziej wyspecjalizowanych sektorów nie zawsze jest opłacalna, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej koszty. Pozycjonowanie stron www – SEODot  to dokładne przeciwieństwo klasycznej reklamy, która jest obecna w przestrzeni publicznej i występuje z taką intensywnością, że konsumenci właściwie przestają na nią zwracać uwagę. Pozycjonowanie umożliwia docieranie dokładnie do tych grup klientów, które są zainteresowane konkretnym produktem albo usługą i – co więcej – aktywnie ich poszukują, korzystając w tym celu z wyszukiwarki. Pozycjonując stronę można zatem zaprezentować ofertę firmy tym użytkownikom wyszukiwarki, którzy faktycznie mogą być nią zainteresowani.

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają zapoznawać się z tematem skutecznego SEO, często szukają informacji o cenie pozycjonowania i starają się znaleźć najtańszą ofertę

Do największych zalet SEO należy zaliczyć:

  • dobrą relację ceny do skuteczności
  • możliwość dotarcia do potencjalnych klientów
  • skuteczność niezależnie od typu branży
  • efektywne narzędzia do oceny rezultatów.

Pozycjonowanie lokalne czy na frazy ogólne?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jaka strategia będzie skuteczniejsza w ich przypadku – pozycjonowanie strony www na ogólnopolskie hasła, bez powiązania ich z lokalizacją, czy wręcz przeciwnie – promowanie jej na frazy bezpośrednio związane z regionem działania firmy. To oczywiście zależy od zasięgu przedsiębiorstwa. Sklep internetowy, który nie świadczy możliwości odbiorów osobistych, a ofertę kieruje do klientów z całej Polski, powinien skoncentrować się przede wszystkim na hasłach ogólnopolskich, w tym bardzo precyzyjnych frazach typu long tail, które są idealne do reklamowania konkretnych produktów lub grup produktowych.

Natomiast właściciel typowo lokalnego biznesu, który działa stacjonarnie, powinien postawić na pozycjonowanie lokalne, za pomocą którego może skutecznie docierać do mieszkańców miasta i okolic.

Marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę w promowaniu firm - niezależnie od ich wielkości i zasięgu działania

Od czego zależą koszty pozycjonowania?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają zapoznawać się z tematem skutecznego SEO, często szukają informacji o cenie pozycjonowania i starają się znaleźć najtańszą ofertę. Nie zawsze jest to dobra strategia. Koszty pozycjonowania stron www są bardzo elastyczne, zależą w dużej mierze od tego, ile czasu i zasobów będzie musiała poświęcić agencja SEO, by wypracować dla swojego klienta satysfakcjonujące rezultaty. Duży wpływ na wycenę usług pozycjonowania dla konkretnego klienta będzie miała historia jego strony i aktualna jakość linkowania, a także konkurencyjność branży, w której działa.

Nawiązując współpracę z agencją, warto kierować się nie tylko najniższą ceną usługi, ale również dodatkowymi kryteriami – takimi, jak chociażby przejrzystość umowy, elastyczny system rozliczeń, dostęp do szczegółowych raportów i możliwość negocjowania warunków umowy w trakcie jej trwania. Dobra agencja SEO stawia na indywidualny charakter współpracy z klientem i jest otwarta na jego sugestie. Takie podejście umożliwia nawiązanie długofalowej współpracy, z której zadowolone będą obie strony.